Ślub to jedno z ważniejszych wydarzeń w życiu. Nic więc dziwnego, że zarówno kobiety, jak i mężczyźni chcą się tego dnia prezentować jak najlepiej.
Kiedy już zdecydujecie się na zalegalizowanie waszego związku, a przed tym jak zaczniecie zapraszać gości i szukać ślubnych ubrań musicie załatwić kilka ważnych spraw formalnych. Będą się one różniły w zależności od tego, czy decydujecie się na ślub cywilny, konkordatowy (ceremonia kościelna z aktem prawnym) czy jedynie kościelny.
Aby uzyskać ślub cywilny należy udać się do Urzędu Stanu Cywilnego, w którym zameldowane jest przynajmniej jedno z was na około cztery tygodnie przed planowaną datą i złożyć stosowne dokumenty. Będziecie też musieli zdecydować, jakie nazwisko będzie nosiła przyszła żona i czyje nazwisko dostaną wasze dzieci. Musimy w USC mieć ze sobą:
w przypadku ślubu z cudzoziemcem potrzebne będą:
Nie można zapomnieć załatwiając formalności ślubne o dowodzie osobistym do wglądu, oraz o opłacie skarbowej w wysokości 100 zł.
W przypadku decyzji o ślubie kościelnym należy wybrać się na plebanię sześć miesięcy przed planowanym ślubem. Taki ślub zawierany jest głównie w parafii, w której mieszka panna młoda. Tu składamy następujące dokumenty:
Kiedy decydujemy się na ślub konkordatowy po ustaleniu z księdzem daty zawarcia przez was związku i po spełnieniu formalności kościelnych musicie jeszcze odwiedzić USC i załatwić formalności takie jak podczas ślubu cywilnego. Urzędnik wystawia nam stosowne zaświadczenie, z którym udajemy się ponownie do kancelarii parafialnej. W dniu ślubu razem ze świadkami podpisujecie dokumenty cywilno-prawne świadczące o zawarciu waszego małżeństwa, a po upływie około dwóch tygodni w USC odbierzecie odpis skróconego aktu małżeńskiego.